Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Dobre maniery - innowacja pedagogiczna w klasie 1b i 3a

Dobre maniery - innowacja pedagogiczna w klasie 1b i 3a

„DOBRE MANIERY” – innowacja pedagogiczna w klasie 1b i 3a

 

Innowacja „Dobre maniery” jest realizowana w klasie 1b i 3a. Podstawą jej prowadzenia jest książka jednego z najpoczytniejszych, współczesnych twórców literatury dziecięcej - Grzegorza Kasdepke „Bon czy ton savoir – vivre dla dzieci”. Zasady dobrego wychowania prezentowane przez autora obejmują zbiór określonych reguł zachowania, które są aprobowane przez daną grupę społeczną. Ich znajomość pełni ważną funkcję w kształtowaniu relacji międzyosobowych. Działania uwzględnione w programie innowacyjnym są ściśle i nierozerwalnie powiązanie z planem wychowawczym i profilaktycznym szkoły, stanowią uzupełnienie i rozszerzenie realizowanych w nich treści. Wychowanie polega bowiem przede wszystkim na tym, by zwalczyć egoizm,  a przyzwyczajać uczniów do liczenia się z innymi. Życzliwość dla ludzi, wzgląd na otoczenie, uprzejmość, opanowanie to podstawy kulturalnego sposobu bycia. Zajęcia w ramach innowacji pomogą więc w wyrabianiu nawyków dobrego wychowania i wykształceniu umiejętności psychospołecznych, zachęcą także do obcowania z książką. Realizacja programu ma za zadanie rozwinąć u uczniów samoświadomość oraz kontrolę  i kierowanie własnym zachowaniem.

CELE OGÓLNE:

  • wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia, a w szczególności zminimalizowanie problemów wychowawczych,
  • propagowanie właściwych wzorców zachowań,
  • podniesienie kultury osobistej wśród uczniów,
  • budowanie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury,
  • wdrożenie dzieci do częstych kontaktów z książką.

 

  1. WYGLĄD I HIGIENA

- Wysłuchanie i omówienie rozdziałów książki: „Czyste ubranie”, „Włosy”, „Fryzjer”, „Oddech”, „Guma do żucia”, „Kaszel”, „Plucie”, „Paznokcie”, „Sandały”, „Tatuaż”, „Bekanie, „Dłubanie w nosie”, „Wycieranie nosa”, „Chustka do nosa”, „Wykałaczka”, „Zapach”, „Zęby”

- Praktyczna nauka mycia rąk.

 

  1. DOSTOSOWANIE STROJU DO OKOLICZNOŚCI

- Wysłuchanie i omówienie rozdziałów książki: „Gust”, „Skarpetki”, „Moda”, „Elegancja”,, „Biżuteria”, „Butonierka”, „Buty”, „Sygnet”, „Zdrowy rozsądek”.

- Przygotowanie „lalki - ubieranki” – strój galowy.

- Pokaz mody – strój sportowca.


 

  1. FORMY TOWARZYSKIE
  • Wysłuchanie i omówienie rozdziałów książki: ”Przedstawianie się”, „Powitanie”, „Proszę”, „Dziękuję”,  „Przepraszam”, „Dzień dobry, dobry wieczór, do widzenia, dobranoc!”, „Żegnanie się”, „Uśmiech”.                                                                                                               
    - Nauka piosenki pt. „Piosenka bardzo kulturalna”                                                                     
    - Kolorowanka  - „Zwroty grzecznościowe”

4. KULTURA DNIA CODZIENNEGO

- Wysłuchanie i omówienie rozdziałów książki: „Całowanie w dłoń”, „Częstowanie”, „Gafa”, Gestykulacja”, „Hałasowanie”, „Mówienie o nieobecnych”, „Otwieranie drzwi”, „Plotkowanie”, „Kapcie”, „Pokazywanie języka”, „Przechodzenie na „ty””, „Spóźnianie się”, „Przekrzykiwanie się”.

- Wysłuchanie piosenki „Proszę, dziękuję, przepraszam”- Świat Lolo. Nauka refrenu piosenki.

- Pokaz tematycznych prezentacji multimedialnych.

  • Nauka zwrotów grzecznościowych w języku migowym.

 

PRZY WSPÓLNYM STOLE

- Wysłuchanie i omówienie rozdziałów książki: „Mlaskanie, siorbanie”, „Zupa” „Drób”, „Herbata”, „Łyżeczka”, „Menu”, „Serwetka”, „Siadanie do stołu”, „Smacznego”, „Sztućce”, „Wybrzydzanie”, „Wychodzenie po angielsku”, „Zachowanie przy stole”.

- Praktyczne ćwiczenia nakrywania do stołu.

  • Przygotowanie sałatek i wspólne spożycie posiłku.

 

JESTEŚMY W MIEJSCU PUBLICZNYM

- Wysłuchanie i omówienie rozdziałów książki: „Kłócenie się przy ludziach”, ”Wsiadanie do samochodu”, „Wsiadanie i wysiadanie”, „Winda”, „Ustępowanie miejsca”, „Ulica”, „Teatr”, „Śmiecenie”, „Szeptanie na ucho”, „Szatnia”, „Spacer”, „Schody”, „Sąsiad”, „Miejsce w samochodzie”, „Nachalność”.

  • Kolorowanka „Pomocnik”.

 

UZUPEŁNIAMY WIEDZĘ O DOBRYCH MANIERACH

- Wysłuchanie i omówienie rozdziałów książki: „Ziewanie”, „Wymądrzanie się”, „Ulubione zwierzątko”, „Tolerancja”, „Telewizor”, „Robienie min do kierowców”, „Przekleństwa”, „On i ona czy ona i on?”, „Kłamstwo”, „Dama i dżentelmen”.

- Wykonanie pracy plastycznej „Medal kulturalnego ucznia”.

- Film edukacyjny.

  • Przeprowadzenie testu ze znajomości podstawowych zasad dobrego wychowania.

Data dodania: 2024-11-20 15:46:01
Data edycji: 2024-11-20 15:46:09
Ilość wyświetleń: 136

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Strefa nauczyciela

dostęp zabezpieczony hasłem
Zobacz

Nasza szkoła jest społecznością UCZNIÓW, którzy rozumieją, że wiedza oraz zdobyte umiejętności są skarbem pozwalającym żyć godnie i uczciwie dla siebie i dla innych. NAUCZYCIELI i PRACOWNIKÓW, którzy zapewniają uczniom poczucie bezpieczeństwa oraz umożliwiają uczniom samorealizację w poczuciu akceptacji i wzajemnej tolerancji. RODZICÓW i OPIEKUNÓW, którzy kochają mądrze i są współautorami sukcesów swoich dzieci oraz partnerami w działaniach szkoły.

Motto naszej szkoły
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej